11-4-آیین نامه فروشندگان نوت بوک


تعاريف و قوانين عام
  • كميسيون مربوطه : كميسيون فني اتحاديه يا كميسيون سخت افزار سازمان نظام صنفي رايانه اي استان مربوطه و نه هر دو آنها
  • مرجع صدور :‌سازمان نظام صنفي رايانه استان يا اتحاديه صنفي مربوطه
  • مجوز صنفي : مجوز فعاليت از سازمان نظام صنفي رايانه استان و پروانه كسب از اتحاديه صنفي مربوطه (هر دو مجوز)
  • مرجع شكايت :‌شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه اي استان يا كميسيون رسيدگي به شكايات اتحاديه مربوطه مي باشد
  • هر گونه استفاده از تراكتهاي تبليغاتي، تبلغ در جرايد محلي قبا از عرضه و توزيع ملزم به دريافت مجوز از مرجع صور مي باشد
  • هر گونه جابجايي، ترك فعاليت،‌ تعليق در كار، بسته بودن موقت بيش از 15 روز در محل فعاليت بايد به اطلاع مرجع صدور رسيده و از طريق جرايد محلي اطلاع رساني شود.
  • عرضه هر گونه محصول به صورت فروش فوق العاده، حراج، تخفيف بالاتر از عرف بازار بايد به اطلاع مرجع صدور رسيده و از طريق جرايد محلي اطلاع رساني شود (با مدت معلوم، حداكثر 15روز قابل تمديد)

1-4-1- نوت بوک چیست؟

به هر نوع دستگاه کامپیوتر قابل حمل (کیفی) که به صورت کامل با کلیه متعلقات و ملزومات موجود در بسته بندی کارخانه ای مورد نیاز که توانایی استفاده از سیستم عامل های متعارف را داشته باشد نوت بوک می گویند.

1-4-2- فروشنده نوت بوک کیست؟

کلیه کسانی که دارای پروانه کسب در رشته خرده فروشی کامپیوتر و لوازم جانبی آن از اتحادیه مربوط می باشند.

1-4-3- گارانتی:

عبارت است از ضمانت انجام خدماتی معین در مدت زمانی مشخص که پس از تحویل نوت بوک به خریدار به صورت مستند با کارت ضمانت و شرایط مندرج در کارت به خریدار ارائه می گردد.

1-4-4- نحوه اطلاع رسانی فروشندگان نوت بوک:

1-4) در صورت ارائه لیست قیمت نوت بوک از ناحیه فروشندگان به خریداران بایستی موجود کالا در موسسه با لیست قیمت یکسان باشد.
2-4) قید تاریخ اعتبار و مشخصات کامل نوت بوک در لیست قیمت الزامیست.
3-4) لیست قیمت بایستی دارای نام فروشگاه، شماره تلفن و آدرس کامل باشد.
4-4) هر گونه استفاده از تراکتهای تبلیغاتی یا فروش فوق العاده یا تبلیغ در جراید محلی قبل از چاپ و توزیع ملزم به دریافت مجوز از اتحادیه مربوطه می باشد.
5-4) کلیه فروشندگان نوت بوک ملزم به رعایت ضریب حداکثر 7% سود بدون احتساب گارانتی می باشند.
6-4)علاوه بر گرانفروشي،‌ با فروشندگانی كه قيمت متعارف بازار را رعايت نكرده( زير فروشي) و منجر به ایجاد تشنج در بین واحدهای صنفی و خریداران گردند برابر مقررات برخورد قانونی خواهد شد.

1-4-5- نحوه تحویل نوت بوک به خریدار:

فروشندگان نوت بوک در هنگام تحویل موظف به تست کامل نوت بوک در حضور خریدار می باشند مگر اینکه به درخواست خریدار و تأیید کتبی این موضوع از طرف وی دستگاه بصورت پلمپ تحویل گردد.
در صورتیکه دستگاه به صورت پلمپ تحویل خریدار گردد مسئولیت کلیه عیوب دستگاه به عهده خریدار می باشد.
فروشنده موظف به درج کامل مشخصات سخت افزارری و نرم افزاری به طور کامل در فاکتور فروش می باشد.
ارائه کارت گارانتی دستگاه به خریدار با تأییدیه کتبی الزامی می باشد. در مورد نوت بوک های با گارانتی خاص ملاک تاریخ مندرج در کارت گارانتی می باشد
اطلاع رسانی جهت تهیه دیسک های ریکاوری و نسخه پشتیبان به عهده فروشنده می باشد و در صورت تمایل خریدار جهت تهیه دیسک های فوق هزینه آن به عهده ایشان می باشد.
تحویل نوت بوک بایستی به صورت حضوری صورت گیرد در غیر اینصورت بنا به درخواست کتبی خریدار مسئولیت کلیه عیوب ناشی از ارسال به عهده خریدار می باشد.

1-4-6- شرایط گارانتی نوت بوک:

فروشندگان نوت بوک در صورتی که تمایل به گارانتی کردن دستگاه فروخته شده توسط خودشان را داشته باشند بایستی شرایط بند 1و 2و 3 آئین نامه خدمات گارانتی را داشته باشند.
- فروشندگان نوت بوک موظف به درج مدت زمان دقیق گارانتی نوت بوک (در صورت دارا بودن گارانتي ) در برگه فروش می باشند.
- فروشنده نوت بوک موظف به نصب برچسب پلمپ در پشت نوت بوک بوده و خریدار موظف به حفظ و نگهداری آن می باشد.
- درمورد دستگاه هاي فروخته شده در نقاط مختلف كشور مسئوليت پي گيري با فروشنده محلي با اخذ هزینه رفت و برگشت طبق بارنامه از خریدار می باشد.
- زمان پاسخگویی و انجام خدمات توسط مراکز گارانتی کننده حداکثر 30 روز کاری پس از تحویل دستگاه توسط خریدار به فروشنده یا مرکزگارانتی کننده بوده و بیشتر از این مدت فروشنده یا مراکز گارانتی کننده موظف به تحویل لپ تاپ جایگزین به خریدار می باشد. بدیهی است در صورت اعلام فروشنده یا مرکز گارانتی کننده به خریدار و عدم مراجعه وی برای تحویل گرفتن دستگاه اصلی پس از 30 روز کاری خریدار مشمول هزینه های انبار داری شده که طبق تعرفه اتحادیه از صاحب لپ تاپ اخذ می گرد.
- لپ تاپ جایگزین بایستی حداکثر تا 50% معادل سخت افزاری لپ تاپ اصلی بدون در نظر گرفتن مدل و مارک توسط فروشنده یا مرکز گارانتی کننده به خریدار تحویل داده شود. قابل ذکر است که مسئولیت حفظ و نگهداری لپ تاپ جایگزین به عهده شخص خریدار می باشد.
- مدت زمان گارانتی از تاریخ تحویل نوت بوک به خریدار یکسال می باشد و در صورت افزایش مدت گارانتی در ازای هر سال افزایش مدت گارانتی بر اساس تعرفه اتحادیه عمل می گردد. در ضمن شرایط گارانتی پس از دوره یکساله در سال های بعد عیناً مشابه سال اول می باشد.
- نرم افزار نوت بوک شامل گارانتی نمی باشد.
- شارژ- باطری و ODD نو ت بوک شامل گارانتی نمی باشد.
- دستگاه یا قطعه غیر قابل تعمیر به شرط دارا بودن کالای مشابه با همان مارک تعویض و اختلاف قیمت مربوط محاسبه می گردد.

1-4-7- شرایطی که دستگاه از گارانتی خارج می شود:

- هر گونه صدمات ناشی از ضربه – نفوذ مایعات- حرارت – مواد شیمیائی – تحت فشار قرار گرفتن دستگاه – نوسانات الکتریکی – استفاده از لوازم جانبی غیر استاندارد و همچنین ایجاد شرایط غیر استاندارد حمل و نقل که باعث صدمه به نوت بوک شود و به طور کلی عدم استفاده صحیح از نوت بوک.
- هر گونه دستکاری که باعث مخدوش شدن برچسب گارانتی یا سریال دستگاه شود.
- در صورتی که صفحه نمایش نوت بوک کمتر از 5 پیکسل سوخته متصل بهم باشد.
- فقدان یا مخدوش شدن کارت گارانتی.
-باز شدن بدنه دستگاه به هر دلیل.
- ایراد های و عیوب ناشی از نرم افزارهای متفرقه و ویروس ها و سیستم عامل غیر منطبق که منجر به ایراد سخت افزاری می گردد.

1-4-8- مواردی که باید در کارت گارانتی رعایت گردد:

- تاریخ شروع و اتمام گارانتی
- سریال و یا سرویس تگ
- مدل دستگاه
- کارت گارانتی بایستی ممهور به امضاء و مهر فروشنده و مرکز گارانتی باشد.
- کارت گارانتی بایستی دارای آدرس و شماره تلفن فروشنده و واحد گارانتی کننده باشد.
- مواردی که باعث نقض گارانتی می گردد (طبق آئین نامه) در پشت گارانتی درج گردد.
-درج تعداد لیبل گارانتی در کارت.
مسئول حل اختلاف و رسیدگی به شکایات و در واقع حکم میان خریدار و فروشنده، شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه اي استا يا کمیسیون فنی اتحادیه مربوطه می باشد.